דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גלגולו של ארכיטיפ היופי 

מאת    [ 07/07/2010 ]

מילים במאמר: 1686   [ נצפה 4633 פעמים ]

הגוף הנשי עמד בחזית השיח התרבותי משחר ההיסטוריה. הדימוי הנשי קיבל ביטוי משתנה על רצף הזרמים האומנותיים והותיר חותמו על התפיסה של היופי האידיאלי באותן תקופות ואף בימינו. בתחומי חקר האדם השונים מקובל לחשוב כיום,  כי הגוף האנושי ככלל והגוף הנשי בפרט אינו נתון ביולוגי אלא מושפע מגורמים חברתיים, תרבותיים והיסטוריים. האמנות, ככלי המעביר מסרים תקשורתיים, מזרימה מידע ותומכת בהפצתם של תפיסות, משקפת גם סטנדרטים של יופי ומעבירה מסרים של אידיאל היופי הנשי.

לאורך תולדות האמנות צוירו ופוסלו דמויות נשיות במגוון רחב של וריאציות - דמיוניות ואמיתיות, שבריריות וחסונות, יפות וכעורות, שמנות ורזות, בעלות מעמדות שונים ותפקידים מגוונים. אחת היצירות המוקדמות המייצגות את הדמות הנשית הינה "ונוס מווילנדורף", פסל אבן קטן של אישה בעלת שדיים גדולים, בטן תפוחה, אבר מין מודגש, ללא תווי פנים ברורים ושיער מסוגנן. פסל זה שנמצא באוסטריה, משויך לתקופה הפליאוליתית העליונה, על פי הערכות הפסל גולף בתקופה שבין 22 אלף ל- 24 אלף לפנה"ס. מעט מאוד ידוע על מקורו ומשמעותו התרבותית וההיסטורית, אם כי ידוע שמדובר בתקופה שבה עוד לא היתה חקלאות והמזון היה מצוי בצמצום ולכן, היחס למראה אישה שמנה נתפס כסמל להצלחה ופוריות. חוקרים משערים כי דמות האישה שבפסל נועדה כנראה להוות אידיאליזציה של הגוף הנשי.

תפיסת היופי הקדומה אפוא האדירה את האישה השמנה, המלאה והבשרנית. תהפוכה לכך באה לידי ביטוי בראשית אמנות יוון הקלאסית, במאה הרביעית לפנה"ס, אשר הצמיחה תיאורים גופניים ששיקפו אתלטיות, פרופורציות מושלמות, אברים שריריים וחטובים ומראה בריא שאינו שמן מחד אך אינו שדוף מאידך. לרוב, הייצוג הנשי באמנות היה של אלות ודמויות מהמיתולוגיה היוונית. "אפרודיטה מקנידיאס" ו"וונוס ממילו" הן שתיים מיצירות הפיסול המפורסמות ביותר של תקופה זו, בהן באות לידי ביטוי נשים חסונות, בריאות, בעלות בטן שטוחה, אגן רחב, חזה קטן וזקוף, תווי פנים פרופורציוניים ושיער גלי אסוף. באותה התקופה היוונים העמידו על נס את אידיאל הגוף החטוב וסלדו מהשמנה מופרזת ומרזון מוגזם.

בימי הביניים, התרכזה העשייה האומנותית סביב נושא הדת, הציגה קדושים וקדושות ופיארה את סמלי הנצרות. הדמות הנשית מתוארת באמנות כגבירה מעודנת ומכובדת, המזוהה עם מריה, מיוצגת בתפקיד אימהי, לרוב מוערצת ונכספת. הציור היה סימבולי בעיקרו, לא ריאליסטי, משקל ודימוי גוף האדם לא הודגשו והיו שוליים לעומת המסר הדתי שקיבל את מלוא הבמה ביצירות אלו. הכנסייה דגלה בסגפנות וראתה בזלילה ובביטוייה חטא. כל זאת השתנה עם עליית הרנסנס והחזרה לאידיאל היופי הקלאסי ששם את גוף האדם במרכז. הנשים הצטיירו כעדינות, רכות, מלאות באגן הירכיים, בעלות שער שופע, כפי שניתן לראות ביצירות המופת של התקופה בהן "הולדת ונוס" וכן "הפרימוורה", שתיהן פרי מכחולו של האומן הנודע בוטיצ'לי. האידיאל הנשי בא לידי ביטוי באשה עגלגלה, ענוגה וחושנית. הדמויות הנשיות החלו לקבל משקל עודף שהגיע לשיאו בתקופת הבארוק. בתקופה זו אידיאל היופי היה של נשים מלאות גוף. הגדיל לעשות האומן המפורסם רובנס, שביצירותיו בכלל ובמיוחד ביצירת המופת שלו – "שלושת הגרציות", מופיע היופי בדמויות נשיות מלאות גוף, עם קפלי שומן מודגשים, רכות, בהירות עור, עם עיניים גדולות.

באמצע המאה ה – 18 החל להתפתח הסגנון הניאו-קלאסי שנולד כתגובת נגד לסגנון הברוק. האומנים של תקופה זו ביקשו לתאר רעיונות מוסריים של צדק ופטריוטיות ושאפו לחדש את הזרימה הפשוטה והסימטרית של אמנות יוון, המציגה נשים העונות לאידיאל היופי הקלאסי. באותה תקופה צמח גם הזרם הרומנטי שהביע פראיות והעזה ולא פעל לפי כללים קבועים בנוגע להגדרות יופי של נושא הציור. בתקופת המעבר בין שני זרמים אלו צוירה יצירת המופת של אנגר "האודליסק", המציגה את פילגש ההרמון, שרועה עירומה על מיטה, גבה מופנה כלפי הצופה והיא משדרת מבט מזמין. גופה חלק, עדין, אגן הירחיים רחב מעט ובטנה שטוחה. אנגר מבקש להעביר תחושה של יופי קלאסי בדמותה ויחד עם זאת פרופורציות גופה ומבנהו אינן אפשריות וגם תנוחתה דמיונית ואינה ישימה. ההתייחסות לאישה ביצירה זו היא כאל חפץ גמיש, מפתה, זמינה לאדונה.

    
הסגנון הריאליסטי שעלה במאה ה- 19 הושתת על גישה חדשה המציגה את מציאות החיים של השכבות החלשות, שלא באו לידי ביטוי קודם לכן באמנות, ממחישה התרחשויות יומיומיות כפי שהן. את הגישה הזו לקחו עד הקצה האומנים הבולטים של התקופה מאנה ודגה, שביצירותיהם תיעדו ערום נשי, שנחשב פרובוקטיבי בזמנו, בשל הריאליסטיות הרבה שאפיינה אותן וכן הנושאים היומיומיים שהם העלו. ביצירותיהם מופיעות נשים לא רזות ולא שמנות, גם לא אתלטיות. הנשים רכות, אינן מושלמות, אין להן אופי אינדיווידואלי ונראה כי הן מרגישות בנוח עם גופן. מאוחר יותר, הגיח הזרם האימפרסיוניסטי שהתחיל בציירים הריאליסטים וביקש לבטא נטורליזם גדול יותר באמנות. זרם זה התפתח על רקע המהפכות הטכנולוגיות והמצאת הצילום. גם הנושאים בהם נגעו בזרם זה היו שונים והוחלפו בתמונות מחיי המעמד הבינוני ושעות הפנאי שלו. כיאה לכך, גם גוף האישה מקבל ביטוי עגול וענוג יותר, כפי שניתן להתרשם ביצירתו של רנואר "רוחצת האוספת את שערה". ביצירה זו נראית נערה ערומה האוספת את שערה על רקע ערבוביה של בגדים, בעודה בטבע. גופה רך ובשרני, חטוב, עורה חלק ובוהק, משדרת תמימות ונראה כי היא נינוחה ומרגישה טוב עם גופה.

באמנות המאה ה- 20 תיאור העולם והדמויות האנושיות אינו מבטא את הופעתם הפיסית, החיצונית, אלא מייצג מציאות פנימית, סימבולית תוך מתן דגש על צבע, קו וצורה. הגוף הנשי, על פי רוב, מקבל גם הוא ביטוי סימבולי, סובייקטיבי, הנתון בתוך הקשר וכבר אינו מהווה נושא בפני עצמו כאידיאל של יופי. בתקופה זו ניתן להתרשם, בין היתר, מיצירותיהם של סזאן, גוגן וואן-גוך, המשקפים את האמנות המופשטת, המושתת על קומפוזיציה, שילוב של צבעים והעמדת צורות על בד. לאורך תקופה זו ועד לימינו, אנו עדים לשטף סגנונות וזרמים אומנותיים אשר אינם נשענים תמיד על חוקים ברורים.

כמעט שאי-אפשר להגדיר את האמנות של המאה ה- 20 בהיותה משתנה ולא נתונה למרות של חוקים ומסגרות מקובעות. עם התפתחות תחום הצילום כאמנות, ניתן לו ביטוי כמדיה לכל דבר, שחרג ממסגרות המוזיאון והסטודיו ומצא את מקומו באמצעי תקשורת שונים. בחברה המודרנית, המעודדת צרכנות, נעשה שימוש בגוף הנשי ויופיו לשם קידום מכירות. בעשורים האחרונים ולמעשה החל משנות ה- 60, הוצגו מודלים נשיים שדופים ורזים, ששימשו כאידיאל היופי ושהתפתחו, באופן אירוני, כתוצאה מההשקפה הפמיניסטית, שניסתה לטשטש את ההבדלים הפיזיים בין הגברים לנשים. האישה מיוצגת כרזה, בעלת ישבן קטן, חזה שטוח, בעלת גוף צר וארוך ומראה נערי (טוויגי). באופן פרדוקסלי, דווקא חברת השפע, דורשת דימוי נשי כחוש עם אידיאל גוף רזה, כמעט בלתי ניתן להשגה ואשר עלול לעורר בעיות אכילה, בעיות נפשיות ובעיות פיזיולוגיות בקרב הנשים הרודפות אחריו.

לסיכום, האמנות בימים עברו שיקפה לרוב תפיסה של דימוי גוף נשי מלא, קמור ומעוגל. היופי הנשי הרך והחושני הובא מנקודת המבט הגברית. תפיסות מוקצנות של הרזון כאידיאל היופי הנשי כמעט ולא קיבל ביטוי באמנות עצמה והוא תוצר של השנים האחרונות הנובע מתעשיית האופנה והדוגמנות. כיום, ניתן לראות שהאופנה מתחילה להשתנות ואידיאל היופי הנשי מקבל איזון הבא לידי ביטוי בנשים חטובות, נאות גזרה, בעלות מראה בריא ולא שדוף וחולה. היופי הנשי נסמך על המודעות הגוברת בחשיבותו של קיום אורח חיים בריא ומאוזן הכולל תזונה נכונה ופעילות גופנית סדירה. שמירה על עקרונות אלו מבטיחה לא רק יופי חיצוני כי אם גם תחושה פנימית טובה המקרינה כלפי חוץ.

היום, החברה מחייבת את האישה להראות חסרת גיל למרות שאנו חיים בחברת שפע שמציעה מגוון מוצרים. אך האישה חייבת ללמוד לצרוך בצורה מוגבלת ומושכלת וכך לשמור על בריאותה ועל משקלה התקין. כל זאת לעומת העבר שבו לא היה שפע כה רב והיום שהמזון נמצא בשפע דווקא מצפים מהאישה להימנע ממזון ולהיות רזה. אישה שמנה נתפסת כמוזנחת ולא כעשירה ובריאה כפי שנתפסה בעבר.

מיכל גרשוביץ, דיאטנית קלינית, מנהלת מקצועית מחלקת דיאטה, רשת סטודיו C, מסבירה כי: " ניתן לראות כי באופן פרדוקסלי על ציר ההיסטוריה, כאשר האוכל היה בצמצום, תפיסת היופי האידיאלי הייתה בדוגמת נשים מלאות ולעומת זאת, כאשר האוכל מצוי בשפע, כמו בחברתנו אנו, תפיסת היופי הנשי היא של אישה רזה, צרת היקפים. בכל תקופה, מערכת השיקולים שצריכה ללוות את האישה הם שיקולי בריאות, שמהם גם נגזרת האסתטיקה באופן ישיר. מחקרים רבים בתחום מוכיחים ששמירה על תזונה מאוזנת, לקיחת תוספי מזון מתאימים ושמירה על אורח חיים פעיל, מיטיבים את בריאותנו, מאיטים את תהליכי ההזדקנות ומביאים למראה טוב יותר ולתחושה טובה יותר".

גלית פרי, מנהלת המחלקה המקצועית בתחום החיטוב והכושר ברשת סטודיו C, הסבירה כי: "בעבר המודעות הבריאותית הייתה נמוכה יותר, שמורה למשפחות האמידות. היכולת של האישה לשפר את הופעתה ובכלל, לעסוק בחזותה החיצונית הייתה בגדר מותרות. כיום, הטיפוח, הקפדה על תזונה ופעילות גופנית הינם חלק מסדר יומה של האישה המודרנית. יחד עם זאת, בימינו, התפקידים הדואליים שנדרשת האישה המודרנית לקיים, כמעט בלתי אפשריים. מחד, מצפים שתנהל קריירה משגשגת ומאידך, שתמלא את תפקידה כאם ורעיה למופת ויחד עם כל זאת שתשמור על מראה מטופח ואסתטי. מתוך מודעות לכך שישנם רגעים מועטים בלבד בהם ניתנת לאישה אפשרות להשקיע בעצמה, התאמנו את כל שיטת הפעילות בסטודיו סי לצרכיה ואיגדנו, מגוון פעילויות משלימות לחיטוב, לשמירה על תזונה נכונה ואיזון הגוף והנפש. השיטה הייחודית של סטודיו סי נסמכת על ההבנה שבה יש לשלב שיטות התעמלות המתמקדות בחיזוק השרירים ובחיטובם, תוך הקניית חינוך למתעמלות לקיום אורך חיים בריא, להתמדה ולפיתוח קשב לגופן ולצרכיו הייחודיים. הנשים משיגות תוצאות תוך זמן קצר, הבאות לידי ביטוי בשיפור המראה והיציבה, בעלייה ברמות אנרגיה ובביטחון העצמי".
אין ספק שהיופי הנשי הוא תלוי סביבה, תרבות וחברה. הכי חשוב לזכור ויש לדעת כי היופי הנשי מגיע לביטוי מיטבי כאשר האישה שומרת על "נפש בריאה בגוף בריא", מודעת לעצמה ומרגישה טוב עם גופה וסביבתה.

 


 

 

 

 

 

 

 

המאמר נכתב על ידי מיכל גרשוביץ דיאטנית קלינית, מנהלת מקצועית, מחלקת דיאטה, וע"י גלית פרי, סמנכ"ל הדרכה, רשת סטודיו C.
לחומרים נוספים בנושא תזונה ופעילות גופנית http://www.studioc.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב